Geplaatst op
Wanneer je als werkgever te maken hebt met een werknemer die, ondanks dat hij zijn werkzaamheden goed uitvoert, toch een bepaalde persoonlijkheid heeft die erg botst met het bedrijfsbeleid of met de met de directie of het management. Op het moment dat er problemen ontstaan in de persoonlijke sfeer, dan kan dit ervoor zorgen dat het samenwerken stroever, moeizamer en soms gewoonweg niet goed meer verloopt. De oorzaak hiervan kan om verschillende redenen ontstaan, maar het belangrijkste is dat er iets moet veranderen. In deze blog geven we je een paar tips met wat je kunt doen wanneer je als werkgever te maken hebt met een verstoorde arbeidsrelatie.
Tip #1: Mediation
Mediation is een uitstekende manier om te achterhalen wat er nu eigenlijk scheelt en wat beide partijen zo uit elkaar heeft gedreven. Door een mediator in te schakelen kunnen jullie in goed overleg tot de bodem komen van de problemen en deze direct oplossen. Er zijn verschillende soorten mediators zoals zij die gespecialiseerd zijn in familiemediation maar ook arbeidsmediation is een erg populaire specialisatie.
Tip #2: Overweeg een ontslag
Het kan zijn dat de arbeidsrelatie inmiddels zo verpest en verziekt is, dat het niet langer mogelijk is om dit te herstellen. De vraag is dan ook of beide partijen er niet beter aan doen om misschien dan maar uit elkaar te gaan. Probeer daarom in goed overleg een einde te maken aan het arbeidscontract tussen beiden en overweeg een nieuw personeelslid aan te nemen die de functie alvast geleidelijk kan gaan overnemen.
Pro-tip: Loop niet door emotie op de zaken vooruit en zorg ervoor dat je de beste kandidaat kiest voor de functie. Laat daarom altijd een assessment afnemen bij je kandidaat. Heb je te weinig tijd om dit soort zaken allemaal zelf te regelen? Neem dan contact op met de professionals van recruitmentbureau EN HR.